fbpx
משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
קו ייעוץ והדרכה 054-3462666
acess
search
cart 0 cart 0
אין מוצרים בסל הקניות. close

אין מוצרים בסל הקניות.

משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
צ'ט אנושי

פולאט – חומצה פולית שתמיד נספגת!

28 March 2024 הריון והנקה , נשים

היא חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו  ועדיין, רבים, ובעיקר רבות מאתנו יגלו את חשיבותה רק בשלב תכנון הריון. חומצה פולית, או ליתר דיוק – פולאט –  היא למעשה ויטמין B-9 ומשתתפת בתהליך בניית תאי הדם במוח העצם ובתפקוד התקין של מערכת העצבים המרכזית.

לפולאט קשר ישיר גם בהתפתחות תקינה של העובר ומחקרים רבים מראים את הקשר בין חסר אצל האם והתפתחות לקויה של העובר1 . העדויות המחקריות באשר לחשיבות צריכת פולאט הביאו להנחיות ברורות של משרד הבריאות הממליצות לכל אישה בתקופת הפוריות ומתכננת הריון וגם בתקופת ההריון, לצרוך את תוסף התזונה באופן יום יומי.פולאט - חומצה פולית שנספגת

על ההבדל בין פולאט לחומצה פולית

השם ‘פולאט’ נגזר מהמילה הלטינית Folium (עלים), מאחר והתגלתה לראשונה בעלי תרד. המקור העיקרי לפולאט מהמזון הוא עלים ירוקים, אצות, פירות הדר, כל סוגי השעועית וירקות. כמות ספיגת הפולאט בגוף עומדת על כ 45% כאשר 50% נאגר בכבד ומספיק עד לחודשיים.

בעקבות הצורך ההולך וגובר בחומצה פולית היא סונתזה כבר בשנות החמישים אלא שבשנים האחרונות מחקרים מראים נזקים בעקבות נטילה של חומצה פולית לעומת פולאט מאחר והיא פחות ספיגה בשל חסר בנוכחות של אנזים (MTHFR). ההערכות הן שבכ- 30% מהאוכלוסייה קיים חסר או לקות אינזימתית הנדרשת להפיכת חומצה פולית לצורתה הנספגת מכאן שצורת הפולאט ספיגה בכל מצב, בשעה שחומצה פולית לא בהכרח.

המגמה כיום היא להמליץ על נטילת פולאט (ויטמין B-9) שהיא המבנה הספיג יותר של “חומצה פולית” ואינה כרוכה בהמרה או התערבות אנזימתית לקליטה וספיגה מיטבית של הגוף.

הסיבות מודע הזמינות הביולוגית של פולאט טובה יותר מחומצה פולית:

  • הפולאט אינה מושפעת מהטבוליזם ואף עוקפת אותו 
  • אין צורך בשינוי או המרה בתהליך הספיגה

    גרין ג’וי – הקליקו לרכישה

  • לפולאט זמינות ביולוגית גבוהה יותר מאשר לחומצה פולית
  • הספיגה אינה מושפעת מנוכחות של אנזים

נזקים העלולים להיגרם מנטילת Folic acid:

  • חומצה פולית סינתטית מעודדת תהליך של  יצירת רדיקלים חופשיים
  • חומצה פולית בגוף עובדת בסינרגיה עם ויטמין B-12, כאשר רמות גבוהות של חומצה פולית בגוף גורעות ויטמין B-12 גם ממערכת העצבים ומכאן ירידה ברמות ויטמין B12 במוח.
  • רמות גבוהות של חומצה פולית בגוף עלולות למסך חסרים של ויטמין B-12 ומכאן גם הימצאות של תסמינים כגון עייפות פיזית ומנטאלית. המשמעות היא שגם אם ישנו חסר בויטמין B12, כאשר נוטלים חומצה פולית, ייתכן והחסר לא יופיע בבדיקות דם.
  • הצטברות של חומצה פולית לא פעילה עלולה לפגוע בתפקודים תקינים של התא, לתרום לשכיחות מוגברת של אנמיה, לגרום לעליה ברמת ההומוציסטאין – מטאבוליט רעיל המהווה סמן ניבוי למחלות לב, כלי דם, דמנציה ובריחת סידן (אוסטיאופורוזיס).

אז מה אנחנו מסכמים?

החשיבות של נטילת חומצה פולית בצורתה הפעילה, דהיינו פולאט, הנה בעיקר לפני הריון, בשליש הראשון, תקופה משמעותית להתפתחות העובר, כאשר התעלה העצבית של העובר נסגרת כ 30 ימים לאחר ההפריה. יחד עם זאת ישנה חשיבות ללקיחת תוסף של חומצה פולית לאורך כל ההריון (הנחיות משרד הבריאות בנושא). מומלץ לצרוך את המבנה הספיג והפעיל של חומצה פולית, להלן פולאט, אשר נספג בצורה המותאמת לגוף, חודר לתאים ולא תלוי בנוכחות האנזים או בתהליכים מטבוליים.

הקצובה היומית המומלצת, לפי הנחיות משרד הבריאות היא 400 מק”ג כשלושה חודשים לפני הכניסה להריון ולאורך כל ההריון. 

תוספי התזונה שלנו,  גרין הופ וגרין ג’וי  פותחו בהתאם להמלצות משרד הבריאות ומכילים חומצה פולית בצורת פולאט ויוד ממקור טבעי אורגני.

  • גרין הופ – מותאם לתקופת טרום ההריון ועד לסוף הטרימסטר הראשון ומכיל פולאט ויוד.
  • גרין ג’וי – מותאם מתחילת הטרימסטר השני ועד לתום תקופת ההנקה ומכיל יוד,פולאט, ויטמין D וברזל.

 

 


  1.  Theresa O Scholl, William G Johnson; Folic acid: influence on the outcome of pregnancy, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 71, Issue 5, 1 May 2000, Pages 1295S–1303S, https://doi.org/10.1093/ajcn/71.5.1295s

כתבות מומלצות

לכתבות נוספות
whatsapp

סיקורה - בריאות מהים

תפריט נגישות