fbpx
משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
קו ייעוץ והדרכה 054-3462666
acess
search
cart 0 cart 0
אין מוצרים בסל הקניות. close

אין מוצרים בסל הקניות.

משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
צ'ט אנושי

אצת גרצילריה – Gracilaria

מאת: ד”ר מיכאל פרידלנדר – ביולוג ימי ראשי בסיקורה

כללי

גרצילריה הוא סוג של אצה אדומה. לסוג הזה יש מאה ותשעים מינים שגדלים באזורים טרופיים וסובטרופיים של האוקיאנוסים בעולם.

היקף השוק:

מינים אחדים של גרצילריה גדלים בחוות ימיות בהיקף של 2.8 מיליון טון משקל טרי באזורים שונים בעולם. המגדלים העיקריים הם אינדונזיה, פיליפינים, סין, קוריאה וצ’ילה. גידול הגרצילריה בברכות מצומצם מאוד, וידוע בעיקר מחקלאות ימית אינטגרטיבית בדרום אפריקה.

שימושים עיקריים:

השימוש העיקרי בגרצילריה הוא לייצור אגר מזון, כלומר אגר באיכות בסיסית. האגר משמש כחומר מקריש בתעשיית המזון, וגם נאכל כפי שהוא. השימוש המשני בגרצילריה הוא כירק מאכל טרי ויבש, כמרכיב בתעשיית הקוסמטיקה כמו שמפו, קרמים, סבון, וממסכי-קרינה (Sunscreen), וכבעל פעילות ביולוגית-רפואית כמו חומר אנטי-מיקרוביאלי, אנטי דלקתי, נוגד הפרעות במערכת העיכול, אנטי-ויראלי, אנטי-סרטני, נוגד כאב ועוד. כמוכן, משמשת הגרצילריה כמטהר מים בחקלאות אינטגרטיבית בה קולטת הגרצילריה את ההפרשות של דגים וחסרי חוליות ימיים, ומאפשרת שימוש חוזר במים לגידול דגים. גרצילריה משמשת גם כתוסף מזון בגידול דגים תוך ניצול הפעילות הביולוגית של האצה וכתוסף דשן לחקלאות רגילה.

ערכים תזונתיים:

הגרצילריה עשירה בסיבים תזונתיים בלתי נעכלים (אגר) וסיבים נעכלים (עמילן), יחד כ- 50% ממשקל יבש. יש בה חלבון שיכול להגיע עד 20% מחומר יבש, מעט שומנים 3%, והיתר מינרלים (כולל מגנזיום, סידן, אשלגן, ברזל, יוד ועוד), ויטמינים (כולל ויטמין A, C ו-B12) ונוגדי חמצון (אנטי אוקסידנטים) כ- 30%  מחומר יבש. בגרצילריה טרייה יש כ- 85% מים. כמוכן, יש בה פיגמנט אדום (פיקואריתרין) שעשוי לשמש כצבע מאכל, כסמן פלואורסצנטי וכנוגד חמצון.

היתרון של שיטת גידול הגרצילריה בסיקורה:

היתרון של גידול בברכות לעומת גידול בים הוא בתחומים הבאים: הגרצילריה נקיה מחול, נקיה מאצות מתחרות, אין בה בעלי חיים שאוכלים אותה (הרביוורים ימיים), מערכת הגידול לא יכולה להיסחף בסערות, היא לא נתונה להשפעות של שפכים עירוניים ותעשייתיים. הגידול בברכות מבוקר, כלומר ניתן לכוון אותו להעשרה ביותר סיבים תזונתיים, או יותר חלבון, או יותר מינרליים. הגידול בברכות הוא גידול רציף כל השנה ואינו תלוי בשינויי הטמפרטורה העונתיים שמתרחשים בים. הגידול בברכות ניתן בחלקו הגדול למיכון, בעוד שהגידול בים כרוך ברובו בעבודת ידיים. היבולים ליחידת שטח גדולים יותר באופן משמעותי מגידול בים.

היתרון של זן הגרצילריה של סיקורה:

המין שמגדלים בסיקורה הוא בעל איכות אגר גבוהה, שמתאים לייצור אגר בקטריולוגי ואגרוז, בניגוד למינים המגודלים בעולם. המחסור בסוגי אגר איכותי המופק מהאצה גלידיום, מגדיל את הצורך לפתח הפקה של אגר איכותי מהגרצילריה של סיקורה.

סיכום:

המין שמגדלים בסיקורה הוא בעל איכות אגר גבוהה, שמתאים לייצור אגר בקטריולוגי ואגרוז, בניגוד למינים המגודלים בעולם. המחסור בסוגי אגר איכותי המופק מהאצה גלידיום, מגדיל את הצורך לפתח הפקה של אגר איכותי מהגרצילריה של סיקורה.

whatsapp

סיקורה - בריאות מהים

תפריט נגישות