fbpx
משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
קו ייעוץ והדרכה 054-3462666
acess
search
cart 0 cart 0
אין מוצרים בסל הקניות. close

אין מוצרים בסל הקניות.

משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
צ'ט אנושי

לא על היוד לבדו

29 March 2024 דיאטה , חיים בריא , נשים , ספורטאים

על החשיבות של ברזל לתפקוד בלוטת התריס

חשים עייפות? לא מרוכזים? מתקשים לרדת במשקל? כן, לכולנו יש תקופות כאלו, אך אם מדובר במצב כרוני, מתמשך, שאינו משתנה גם כאשר אתם משנים את אורח החיים (תזונה, פעילות גופנית, הפחתת סטרס) – כדאי לבדוק את רמות היוד והברזל בגוף.

לרוב ישנה נטייה לשייך את התסמינים הנ”ל לחסר בברזל אך מה שלא הרוב יודעים הוא שישנו קשר הדוק בין חסר כרוני בברזל לבין תפקוד תקין של בלוטת התריס. אז מהו אותו קשר בין ברזל ויוד ומדוע הוא משפיע על תפקוד בלוטת התריס?

תפקידו של הברזל

למינרל הברזל תפקידים חשובים בגוף כאשר חסר שלו עלול לגרום לירידה משמעותית ברמת האנרגיה בגוף. תופעות הלוואי לרוב יהיו עייפות, סחרחורות, חולשה, קוצר נשימה, דפיקות לב מואצות, חיוורון, קשיי ריכוז ונשירת שיער. ישנה חשיבות גדולה בשמירה על משק תקין של ברזל בגוף מכיוון שלו שני תפקידים עיקריים:

  • הוא מהווה רכיב במוליכים עצביים כמו דופמין וסרוטנין- הורמונים בעלי תפקיד חשוב בהעלאת מצב הרוח
  • אחראי להובלת החמצן לתאים וליצור אנרגיה בהם.

על פניו פשוט, נכון? אם ישנם תסמינים כאלו – כדאי לערוך בדיקת דם ואם נצפה חוסר, לקחת תוסף ברזל או להגביר את צריכת הברזל מהמזון (בשר, שומשום, אגוזים, גרגירי חומוס, דגים וביצים) בהתאם להמלצת הרופא.

אך מה קורה במידה והחסר בברזל הופך לכרוני ולא נראית לאחר בירור סיבה קלינית ברורה ונטילת תוסף ברזל אינה מועילה והתסמינים ממשיכים? כאן כבר קיימת אפשרות שייתכן והבעיה נובעת מהאופן שבו מושפעת בלוטת התריס מהחסר הכרוני של ברזל.

על הקשר בין הברזל, היוד ובלוטת התריס 

ברזל מהווה מרכיב עיקרי באנזים TPO הנמצא בבלוטת התריס ואחראי להפרשה של הורמונים: T3 ו T4   , כאשר T4 מכיל 4 אטומים של יוד ואילו T3 מכיל 3 אטומים של יוד.

הורמונים אלה משפיעים על צריכת החמצן וחילוף החומרים בתאי הגוף, כאשר הגוף חסר בהורמונים אלה, עלולים להופיע תסמינים כגון: עייפות, קשיים בריכוז, יובש בעור, בעיות פוריות, עצירות וגם קושי בירידה במשקל. תסמינים אלו בחלקם זהים לתסמינים של חסר במינרל הברזל.

הורמוני בלוטת התריס חיוניים בנוסף להתפתחות מוחית תקינה של העובר להתפתחות מערכת העצבים בפרט אצל האם והתינוק. חסר בהורמונים אלה בתקופת ההיריון עלול להוביל, בין היתר במקרים קיצוניים, למחלה הנקראת קריטניזם המתבטאת בפיגור שכלי וננסות. לא אחת העולם המדעי מוצא לאחרונה גם קשר מצבי חסר ביוד ואוטיזם.

בכדי שבלוטת התריס תפעל באופן תקין ותוכל לייצר הורמונים אלו, חייבת להיות נוכחות מספקת של האנזים-TPO.

כפי שצוין לעיל, האנזים TPO מורכב ממולקולת ברזל, כאשר חוסר כרוני של ברזל בגוף עלול להוביל לירידה ברמות האנזים ובעקבות כך להאטה בקצב ייצור הורמוני בלוטת התריס.

בכדי למנוע התקדמות כזאת, מומלץ ליטול יוד בנוסף לנטילה של ברזל בהנחה שאינכם נוטלים כבר תרופות לטיפול בבלוטת התריס.

כמו כן, מומלץ לשלב ויטמין D אשר קריטי לתפקוד בלוטת התריס, היות והוא עוצר תהליכים אוטואימוניים (מצב בו הגוף תוקף את עצמו בשל תגובה מוטעית של מערכת החיסון נגד רקמות ותאים בריאים, ללא נוכחות של גורם זר כמו נגיף או חיידק) בנוסף, ידוע, כי גם ויטמין D משפר ספיגה של ברזל בגוף.

לסיכום – תמיד מומלץ להתחיל בבדיקות דם מקיפות הבודקות גם את משק הברזל והיוד וגם את תפקודה המלא של בלוטת התריס. במידה והנך בהריון  – משרד הבריאות עדכן המלצותיו ומציע לכל אישה בהריון לצרוך תוספים המכילים יוד, ויטמין D וברזל כדי לשמור על התפקוד ההורמונלי של האם וההתפתחות הקוגניטיבית של העובר.

כתבות מומלצות

לכתבות נוספות
whatsapp

סיקורה - בריאות מהים

תפריט נגישות