fbpx
משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
קו ייעוץ והדרכה 054-3462666
acess
search
cart 0 cart 0
אין מוצרים בסל הקניות. close

אין מוצרים בסל הקניות.

משלוח חינם ברכישה מעל 700 ש"ח truck
צ'ט אנושי

להרים את (בלוטת) התריס   

20 April 2024 גברים , דיאטה , הריון והנקה , חיים בריא , טבעוני / צמחוני , נשים , ספורטאים

מפתיע לגלות שעל אף שמדובר בצומת מרכזי בגוף האדם, לא רבים מכירים או מבינים מהי בדיוק בלוטת התריס ומדוע תפקוד לא תקין שלה עלול להוציא את מערכות הגוף השונות מאיזון. הגיע הזמן להכיר ולהתיידד עם בלוטת התריס הממוקמת בבסיס הצוואר, מתחת לגרוגרת. צורתה כשל פרפר (ראו איור מצורף) והיא מחולקת לשתי אונות.

כדי להבין את המשמעות והחשיבות שלה דמו אותה לסוג של מנוע שזקוק לדלק. אותו דלק הוא הורמוני בלוטת התריס המיוצרים בה כאשר אחד המרכיבים המשמעותיים לייצור אותו “דלק” הוא היוד. תוסף יוד ירוק - אצת אולווה אורגנית ויוד

את היוד אנו צורכים מהמזון – אצות, פירות ים, דגים, מים שאינם מותפלים, חלב, מלח מיודד וכו’. בלוטת התריס למעשה מוציאה את היוד מזרם הדם ומשתמשת בו כדי לייצר תירוקסין (T4) המכיל 4 אטומי יוד וטריודותירונין (T3) המכיל 3 אטומי יוד. למעשה מה שיוצא מבלוטת התריס הוא ה T4 שעובר המרה לטריודותירונין – T3 (מוסר אטום אחד של יוד) והוא יגיע לאיברים אותם הוא משמש יותר מ T4 (כמו הכבד, הכליות הזקוקים ל T3 יותר מאשר ל T4).

המעבר מהיוד המגיע מהמזון, אל בלוטת התריס, וממנה אל הגוף – חשוב ביותר אך לא פחות חשוב הוא הקצב והוא זה המשפיע על קצב חילוף החומרים בגוף, כאשר “חילוף חומרים” משמעותו – לא רק מערכת העיכול אלא רוב מערכות הגוף.

כיצד יודעת בלוטת התריס כמה יוד דרוש?

ההנחיה בנוגע לקצב העברת ההורמונים לבלוטה וממנה אל הגוף מגיעה מבלוטת יותרת המוח. אותה בלוטת יותרת המוח משדרת לבלוטת התריס מעין “דרישה” לכמות מסוימת של הורמונים, זאת באמצעות הורמון ה TSH. ה TSH הוא בדיוק אותו הורמון שאותו תוכלו לבדוק בבדיקה הדם בקופות החולים – הבדיקה למעשה בוחנת את התפקוד של אותו הורמון שתפקידו לשדר לבלוטה כמה יוד צריכה בלוטת התריס.

כאשר רמות ה TSH עולות או יורדות?

כפי שאמרנו, ה TSH הוא ההנחיה של בלוטת יותרת המוח לבלוטת התריס – כמה יוד לקחת ממחזור הדם וכמה הורמונים (T3 ו T4) לייצר ולהעביר למערכות הגוף. כאשר רמות ה TSH גבוהות – המשמעות היא שישנה דרישה גבוהה לאותם הורמונים כי אין לבלוטה מספיק מהם ולכן ה”דרישה” גוברת. מצב כזה יוביל ל”תת פעילות של בלוטת התריס“.

בלוטת התריס

הסיבות העיקריות ל TSH גבוה:

  • מחסור ביוד – כאשר הגוף אינו מקבל מספיק יוד דרך התזונה
  • מחלה אוטואימונית (השימוטו) – הנגרמת בשל תגובה חיסונית לא תקינה בה הגוף מייצר נוגדנים התוקפים את הבלוטה.
  • גידולים על הבלוטה המשבשים את פעילותה

מה תרגישו בתת פעילות של בלוטת התריס?

הדרישה הגבוהה לייצור יוד כאשר ישנו חסר תביא את הגוף להאטה של קצב חילוף החומרים בגוף. חסר זה יוביל לעייפות, עלייה במשקל (גם כאשר התזונה לא השתנתה), נשירת שיער, יובש בעור, אי סבילות לקור, דיכאון, ייתכנו בעיות פוריות ואף נפיחות בצוואר.

מה קורה כאשר ה TSH נמוך?

הבלוטה למעשה מתעלמת מהעובדה שאין צורך בייצור הורמונים וממשיכה לדרוש ממנה לייצר עוד. מצב כזה הינו מצב של “יתר פעילות של בלוטת התריס“. מה הגורמים לTSH נמוך/ יתר פעילות של בלוטת התריס:

  • צריכה עודפת של יוד
  • גידולים על הבלוטה המשבשים את פעילותה

מה תרגישו ביתר פעילות של בלוטת התריס?

קצב חילוף החומרים בגוף יואץ והתסמינים לכך יהיו ערנות יתר, חילוף חומרים מוגבר, ירידה במשקל (גם ללא שינוי תזונתי), דופק מהיר,עיניים בולטות, נדודי שינה, הזעת יתר.

מתי כדאי לטפל בבלוטת התריס וכיצד?

כמובן שבמידה והנכם סובלים מתסמינים המוזכרים למעלה, כדאי להתחיל בבדיקות דם הכוללות בדיקות לתפקוד בלוטת התריס (TSH). ניתן לבקש מהרופא גם בדיקות לרמת ה T3 וה T4. לאחר בירור מול רופא, רצוי אנדוקרינולוג המתמחה בבלוטת התריס, ובהתאם לתוצאות הבדיקה יהיו בפניכם כמה אפשרויות:

  • שינוי תזונתי – במסגרתו תוכלו להיוועץ עם דיאטן/ית ולאזן את התפריט, במידה וחסר בו יוד – להעשיר אותו ובמידה ויש עודף – להפחית. כמובן שכדאי לבצע שינוי תזונתי כולל הבוחן את כל התפריט בכדי לאזן את הגוף.
  • רפואה קונבנציונלית – לרוב יציע רופא המשפחה נטילת כדורי מרשם לאיזון בלוטת התריס (אלטרוקסין, יוטירקס וכו’) במינון המתאים למצב הבלוטה. כדאי לדעת שכדורים אלו מייצרים מצב מלאכותי בו הבלוטה מאוזנת אך הם אינם פותרים את בעיית השורש ולכן לא מתאימים לכל המקרים.
  • תוספי תזונה – במידה והתפריט שלכם אינו מאוזן מבחינת יוד או שאינכם צורכים אצות, דגים, חלב ניגר, ביצים (טבעוניים) – כדאי לצרוך תוספי תזונה המכילים את הקצובה היומית המומלצת של יוד טבעי. חשוב להדגיש שבמידה ונוטלים תרופות מרשם אסור ליטול תוספים טבעיים המכילים יוד!
  • רפואה משלימה – הבוחנת את הגוף והנפש בראייה יותר הוליסטית. תזונה, אורח החיים – ומציעה טיפול הוליסטי (תוספי תזונה, צמחי מרפא, תזונה מותאמת, שינוי הרגלי חיים וכו’).

נשים, גברים ובלוטת התריס

נשים מועדות יותר למצבים של חוסר איזון בפעילות של הבלוטה בשל מורכבות המערכת ההורמונלית. השינויים ההורמונליים של הנשים לאורך שלבי החיים עלולים לייצר מצבים של תת או יתר פעילות בשכיחות גבוהה יותר מאשר גברים. נשים רבות חוות מצבי תת או יתר פעילות סביב הכניסה להריון ולאחר הלידה כאשר המערכת ההורמונלית חווה שינויים משמעותיים ולכן כחלק מהבדיקות לפני ובמהלך ההריון כדאי לבדוק גם את תפקוד הבלוטה.

כדאי לקרוא עוד על היוד, המרכיב החיוני לתפקוד תקין של הבלוטה.

כתבות מומלצות

לכתבות נוספות
whatsapp

סיקורה - בריאות מהים

תפריט נגישות